Sunday, January 22, 2012

Selamat Tahun Baru Cina

Gong Xi Fa Cai kepada semua rakyat Malaysia yang berbangsa Tionghua, semoga bergembira selamanya. Sempena cuti ini,sekolah pun ditutup selama seminggu. Wah,sakannya!tp kali ini knah xbalik ke kg,cm bercuti di sini sj. Di tv,meriah sggh sambutan perayaaan ini.Di sini sy klik kan sdikt info ttg tahun naga.

petikan dr http://ms.wikipedia.org/wiki/Naga_%28zodiak%29

Naga (zodiak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dua belas haiwan dalam astrologi Cina:
Tikus Lembu
Harimau Arnab
Naga Ular
Kuda Kambing
Monyet Ayam
Anjing Khinzir
Dragon.svg
Naga (Cina Tradisional: , Cina Ringkas: ) ialah bintang haiwan yang kelima dan satu-satunya makhluk mitos dalam kitaran 12 haiwan zodiak Cina. Bintang naga dilambangkan oleh dahan duniawi . Di China, naga dikaitkan dengan kekuatan, kesihatan, harmoni dan tuah; patung naga diletakkan di atas pintu atau bumbung untuk mengusir iblis dan puaka. Dalam budaya Cina, tahun Naga paling digemari ibu bapa untuk melahirkan anak.

Tahun-tahun dan Lima Unsur

Dalam versi Kazakh kitaran haiwan ini, naga diganti oleh siput babi seperti yang ditunjukkan dalam pancutan air di Almaty.
Sesiapa yang lahir dalam mana-mana lingkungan tarikh berikut boleh dikatakan lahir pada "Tahun Naga," serta juga membawa lambang unsur yang berikut:

 Sifat



Kedudukan zodiak ke-5
Waktu naungan 7 – 9 pagi
Mata angin Timur-tenggara
Musim dan bulan Musim bunga, April
Bulan qamari 5 April hingga 5 Mei
Zodiak Barat yang bersamaan Aries
Polariti Yang
Unsur Kayu
Sifat positif Mulia, menimbulkan rasa hormat, berkarisma, bersemangat, baik hati, ramah, berkuasa, yakin, berwarna-warni, pemaaf, aktif, menyeronokkan, terus terang, ceria, spontan, suka berseronok, serba boleh, petah, suka bergaul, berdikari, mencintai kebebasan
Sifat negatif Tidak berhati perut, mengerah, gopoh, cerewet, angkuh, dogmatik, bongkak, zalim, tidak bertoleransi, tamak, egotis, suka bercakap besar, panas baran, tidak mudah puas hati, ganas, agresif, cuai, tidak peka
Paling serasi Tikus, Monyet, Ular, Ayam
Sederhana serasi Naga, Khinzir, Lembu
Tidak serasi Kuda, Harimau, Kambing, Arnab, Anjing

No comments:

Post a Comment